söndag

Ord för dagen den 10 juni - Apostlagärningarna 26

OLYDIG?

Bibelläsning: Apostlagärningarna 26"Därför, konung Agrippa, blev jag inte olydig mot den himmelska synen..." (Apg 26:19)

Paulus hade fått ett uppdrag av Gud. Ingenting ser ut att ha haft högre prioritet i Paulus liv än att vara lydig och trogen sitt himmelska uppdrag. Han fortsätter meningen: "...utan jag har predikat först i Damaskus och i Jerusalem och hela Judeen och sedan ute bland hedningarna..." (Apg 26:20)

Du och jag har också fått ett uppdrag, även om vi alla kanske inte har fått det i form av en syn. Du och jag kanske har gett Gud löften om vad vi vill göra med våra liv för Herren.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur kan jag vara lydig mot mitt himmelska uppdrag i dag? Den närmaste tiden?


ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Paulus tal inför kung Agrippa
Hela kapitlet handlar om Paulus tal inför kung Agrippa. Paulus vittnar om sitt liv:
- hur han i "sitt vilda raseri" förföljde de kristna (vers 9-11)
- hur han mötte Jesus på vägen till Damaskus (vers 12-15)
- hur han blev kallad till att öppna människors ögon så de vänder sig från mörker till ljus (vers 16-18)
- och att han är anklagad för att ha satt sitt hopp till Guds löften i Bibeln (vers 6)
Paulus tal resulterar i att kung Agrippa utbrister "Du går fort fram i ditt försök att övertala mig och göra mig till kristen" (vers 28)
Till eftertanke:
- Paulus försvarstal utgår från att han helhjärtat tror på Guds ord (vers 6+22+37). Hur är det med din tilltro till Guds ord? Bygger du också din tro och ditt liv på Guds ord?
- Paulus säger att Jesus beskriver frälsningen som att bli förd från "Satans makt till Gud". Vad tänker du om den definitionen?
- Paulus bygger sin överlåtelse till Gud på "den himmelska synen" (vers 19). Vad är grunden för din överlåtelse? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar