lördag

Ord för dagen den 21 april - Johannes 11

GUDS HÄRLIGHET

Bibelläsning: Johannesevangeliet 11
"Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?" (Joh 11:40 FB)

Vi behöver få uppleva mer av Guds härlighet. Ibland kan vi uppleva att våra samlingar och gudstjänster bara blir ord och sånger om Gud. Men jag tror att många idag har en längtan att få uppleva Guds härlighet på ett påtagligt sätt.

Jesus säger att det är vår tro på honom och hans möjlighter som öppnar för att hans härlighet ska bli synlig.

==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Låt mig se din härlighet!

ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Lasarus uppstår från de döda
Jesus kommer försent. Det var det alla trodde. Till och med systrarna Marta och Maria, som verkligen trodde på Jesus, trodde att allt hopp var ute för att Jesus kom för sent. De säger båda två vid olika tillfällen "Om du hade varit här skulle min bror inte ha dött" (vers 21+32).
Jesus var inte oberörd av situationen och då han såg den stora sorgen finner vi den kanske kortaste versen i Nya Testamentet "Och Jesus grät" (vers 35).
   Men Jesus visste så mycket mer än de andra. Jesus visste att detta skulle bli en demonstration om hur livet övervinner döden. Jesus säger "Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör" (vers 25).

Herrens härlighet
Då människorna tvekade att ta bort stenen framför graven säger Jesus: "Har jag inte sagt dig att om du tror skall du få se Guds härlighet" (vers 40)
Till eftertanke:
Det ser ut som om vår tro är det som gör att vi kan se Guds härlighet.

Befria de bundna resurserna
Och då Lasarus till slut kommer ut av graven med fötter och händer inlindade i i bindlar säger Jesus "Befria honom och låt honom gå" (vers 44)
Till eftertanke:
Kan det vara på samma sätt i dag. Att församlingen och de kristna har fallit tillbaka till passivitet och de resurser som finns är bundna? Skulle du behöva höra Jesus säga till dig "Skaka av dig bindlarna som håller dig tillbaka och kom ut i Herrens frihet och lev ut det nya livet"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar