fredag

Ord för dagen den 6 april - Psalm 41 och 42

DELA GUDS OMSORG - Psalm 41

Dagens bibelläsning: Psalm 41

"Salig är den som tar sig an den fattige, HERREN skall befria honom på olyckans dag. HERREN skall bevara honom och hålla honom vid liv. Han skall prisas lycklig i landet"
(Ps 41:2-3 FB)

Det innebär alltid välsignelse att göra Herrens vilja. Här talas det om att dela Herrens omsorg om den som är fattig. De som lider finns ständigt i Guds tankar och han vill sträcka sig ut till dem genom de människor som lyssnar på honom.

Men även om det innebär välsignelser att göra Herrens vilja, blir vi inte besparade från allt ont i livet. Vi lever i denna världen och kan drabbas av det som händer runt oss. Men dagens bibelord talar om att även på olyckans dag ska vi uppleva Herrens närvaro, beskydd och befrielse.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Bön: Herren hjälp mig att idag ta mig an den som lider på det sätt du leder mig.


LÄNGTAN  Psalm 42

Dagens bibelläsning: Psalm 42
"Som hjorten trängtar efter vattenbäckar, så längtar min själ efter dig, o Gud. Min själ törstar efter Gud, efter den levande Guden."
(Ps 42:2-3 FB)

Längtan efter att uppleva Guds närvaro liknas ofta vid törst. Det är törsten som driver hjorten till det friska vattnet. Det är vår längtan efter Gud som driver oss in i Guds närhet.

Men vi kan inte ens producera denna längtan själva. Vi måste be Gud om att tända vår längtan efter djupare gudsgemenskap.

Vår längtan är förutsättningen för Guds verk i våra liv. Gud tvingar sig aldrig på oss.

"Är någon törstig, så kom till mig och drick" (Joh 7:37)
"Och den törstar skall komma" (Upp 22:17)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar