onsdag

Ord för dagen den 22 augusti - Galaterbrevet 6

SÅ OCH SKÖRDA




Bibelläsning: Galaterbrevet 6"...det människan sår skall hon också skörda. Den som sår i sin kötts åker skall av köttet skörda undergång, men den som sår i Andens åker skall av Anden skörda evigt liv." (Gal 6:7-8)


Lagen om sådd och skörd gäller i livet. Om vi sår ut vänlighet och godhet bland människor är det vänlighet och godhet vi kommer att skörda. Om vi sår fientlighet och missunnsamhet är det det vi kommer att skörda.

Denna lag gäller även i vårt inre liv. Om vi sår uppbyggande tankar, gemenskap med Gud och Guds ord i våra liv kommer vi att skörda liv, och liv i överflöd. Om vi sår destruktiva tankar, destruktiv litteratur eller destruktiva filmer så kommer vi att skörda andlig död.


Det är mitt val vad jag vill så ut bland andra människor och i mitt eget liv.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att så och skörda det som behagar dig.



ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Goda råd - Vers 1-10
I det sista kapitlet ger Paulus några goda råd till församlingen:
- Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag (vers 2)
- Jämför dig inte med andra (vers 4)
- Var noga med vad du sår i dig själv och i andra människor. Det su sår kommer du att få skörda (vers 7-9)

Jag hade en god vän som i tid och otid upprepade ett egentillverkat ordspråk: "Fräls oss från jämförelse". Det var en äldre man och han hade sett vad jämförelse kunde förstöra den egna och andras självbild.


Till eftertanke:
Fundera över de tre råd som Paulus ger till församlingen. Hur skulle det kunna påverka mitt liv om jag ännu bättre kunde följa dem?


En ny skapelse - Vers 11-18
Brevet avslutas med det som är brevets huvudbudskap: Lita inte på yttre ceremonier, lita på Guds nåd. Bli inte slav under yttre gärningar, låt dig ledas av Anden som bor i dig.
Till eftertanke:

Hur kan vi tillämpa det huvudbudskapet i vårt liv i vår tid?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar