tisdag

Ord för dagen den 8 maj - Apostlagärningarna 3

GÅR DU FÖRBI?

Bibelläsning: Apostlagärningarna 3
"Silver och guld har jag inte, men vad jag har, det ger jag dig: I Jesu Kristi, nasaréns, namn: stig upp och gå!" (Apg 3:6 FB)

Petrus och Johannes är på väg till den dagliga bönen. De gick dit varje dag. Vid Sköna porten sitter den lame mannen och tigger. Det gjorde han varje dag enligt texten (v.2)

Varje dag måste Petrus och Johannens ha passerat den lame mannen på väg till bönemötet. Men just den här dagen måste den Helige Ande ha gett Petrus en speciell ingivelse. Petrus var lydig och genom det förvandlades den lame mannens liv och flera tusen människors liv på grund av händelsen på väg till bönemötet. Petrus kunde ha varit olydig och sagt: "Jag hörde nog fel..."

Då jag läser den här berättelsen tänker jag "Hur ofta har jag gått förbi...". Hur ofta har inte jag tänkt: "Jag hörde nog fel..."

Tänk om Gud förbereder "gudomliga möten" utefter min livsväg. En människa som behöver höra ett ord till uppmuntran? En människa som just nu ber att någon ska ringa till henne? En människa i djup livskris som ropar på hjälp?

==> Mannakorn att tugga på under dagen:  Gud hjälp mig att inte gå förbi de "gudomliga möten" du har förberett för mig i dag!


ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

En lam man blir frisk - Vers 1-3
Undret då en man, som hade varit lam sedan födseln, helt plötsligt blir helad, leder till många reaktioner. Den lame mannen hoppar omkring och prisar Gud (vers 8). Människorna som såg miraklet prisade Gud (vers 9). Människor fylldes med förskräckelse och förundran (vers 10), och blev utom sig av häpnad (Vers 11).
Till eftertanke:
- Hur tror du att du skulle uppleva ett sådan ett under?
- Hur kommer det sig att Petrus vågar säga det han säger: "Silver och guld har jag inte, men vad jag har det ger jag dig: I Jesus Kristi, nasaréens namn: stig upp och gå!" (vers 6)?

Petrus förklarar i ett tal hur det kommer sig att mannen blev frisk - (Vers 11-26)
Petrus förklarar undret och säger att det skedde "genom tron på hans namn" (vers 16).
Till eftertanke:
-Hur kan tron på ett namn bota någon som är sjuk?

Här får vi också en tidsangivelse på hur länge Jesus måste vara i himlen (vers 21). Himlen måste behålla Jesus tills de gamla profetiorna har gått i uppfyllelse.
Till eftertanke:
Vad är som ännu inte är återupprättat och som krävs innan Jesus kommer tillbaka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar