fredag

Ord för dagen den 5 januari - Psalm 2 och 3

"BEGÄR AV MIG"

Bibelläsning - Psalm 2

"Begär av mig, så skall jag ge dig..." (Ps 2:8 FB)

Gud vill att vi ska vara frimodiga då vi träder fram inför honom. Han lovar till och med att vår frimodighet ska få stor lön (Hebr 10:35).

Vi uppmanas också att gör alla våra önskningar kända för Gud (Fil 4:6).

Men här i psalm 2 uppmanas vi inte bara att be utan att till och med begära av Gud. Vi får hålla fram Guds löften inför oss själva och inför Gud och begära av honom det som han har lovat.

Kanske vinner vi så lite i den andliga världen därför att vi inte i tro gör anspråk på det Gud lovat.


Mannakorn att tugga på under dagen:

Begär av mig (Vers 8)
Det är inte för anspråksfullt att begära av Herren. Det är faktiskt Han som ber oss att begära.

*****************************

"HOS HERREN FINNS FRÄLSNINGEN"

Bibelläsning -Psalm 3

HERRE, hur många är inte mina fiender! Många reser sig mot mig. Många säger om mig: "Det finns ingen frälsning för honom hos Gud." Men du, HERRE, är en sköld omkring mig. Du är min ära, du lyfter upp mitt huvud. (Ps 3:2-4 FB)

David upplevde sig övergiven och isolerad. Han fick fly ut ur Jerusalem för sin egen son Absalom (vers 1).

Men även om de yttre omständigheterna såg ut att vara katastrofala och hopplösa, fanns det ändå en plats där David kunde finna trygghet och tillflykt.

->  Herren fick vara Davids sköld.
->  Och även om all mänsklig ära var förlorad så fick Herren vara hans ära.
->  Och även om det fanns all anledning att sänka blicken och fastna i de hopplösa omständigheterna   så lyfter Herren upp Davids huvud. (vers 4)

Psalmen avslutas med orden:
"Hos HERREN finns frälsningen. Låt din välsignelse komma över ditt folk! Sela." (vers 9)


Mannakorn att tugga på under dagen: Herren är min sköld (vers 4)
- Sköldens funktion är inte att bevara mig från motstånd och prövningar, utan att beskydda mig mitt i motgångarna och prövningarna.

*******************************


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar