torsdag

Ord för dagen den 25 januari - Psalm 10

HERRENS ÖRA

Bibelläsning: Psalm 10
"Du, Herre, hör de förtrycktas längtan, du ger deras hjärtan mod, du vänder ditt öra till dem" (Ps 10 17 FB)

Psalm 10 beskriver människor som lever utan att bry sig om Gud: "...i alla hans tankar finns ej plats för Gud" (vers 4).

Men det beksrivs även människor i djup nöd som kommer med sina behov till Herren. Om dem står det: "du vänder ditt öra till dem" (vers 17)

Gud hör alla böner. Till och med böner som bara beds som ett formellt uppläsande av ord.

Men de böner som verkligen tränger igenom är de böner som beds i nöd, i desperat behov av Guds ingripande.

Jag har tre söner. Jag älskar alla tre lika mycket. Men om en av dem skulle skada sig eller drabbas av svårigheter så finns hela min uppmärksamhet hos den sonen.

Till den människa som ber utifrån nöd, behov eller stark önskan, till den människan har Herren på ett speciellt sätt vänt sitt öra.


-->  Mannakorn att tugga på under dagen:  Herren hör när jag ber 

***************************
Översikt/kommentar

Vers 1-11 "Varför!"
Psalmen börjar med klagan och frågor till Gud.
Varför ser det ut att gå så bra för de ogudaktiga? Hur länge ska de få hålla på?
Människor lever som om Gud inte finns (vers 4), och om han finns lägger han inte märke till det onda de gör (vers 11).

Vers 12-18 Från förtvivlan till förtröstan
Mitt i psalmen vänder sinnesstämningen. Den går från förtvivlan till förtröstan. Den byter fokus, från allt negativt runt omkring mig till Gud, vem han är och vad han kan göra.
Gud hör de förtryckas längtan och han ger nytt mod. Gud är den faderlöses hjälpare, han hjälper den som är utan beskydd.

Till eftertanke
Kan du känna igen dig i psalmen? Var finns du, i den första delen eller i den andra? Om du är i den första delen, hur kan du röra dig mot den andra delen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar