onsdag

Ord för dagen den 31 januari - Matteus 23

HÖNAN OCH KYCKLINGARNA

Bibelläsning: Matteusevangeliet 23
"Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte." (Matt 23:37)

Efter att Jesus sagt de orden lämnar han Templet och säger att han inte kommer tillbaka förrän de frågar efter honom. Då Jesus var på väg bort från Templet kom lärjungarna till honom och visade på tempelbyggnaderna och menade att Jesus inte kunde lämna det fantastiska Templet. (Matt 24:1).

Lärjungarna fokuserade på formerna, strukturerna och traditionerna. Jesus fokuserade på relationen. Vi blir ibland så upptagna av Guds verk att vi glömmer bort Gud själv. Vi blir ibland så upptagna av vår kallelse och vad vi gör för Herren att vi glömmer bort att Jesus i första hand inte kallade oss till en tjänst utan till gemesnkap med Honom själv. "Gud är trofast som har kallat er till gemenskap med sin Son Jesus Kristus, vår Herre." (1 Kor 1:9).

Den viktigaste frågan för idag blir då inte vad jag kan uträtta för Jesus (även om det är en mycket viktig fråga), utan om jag vill vara tillsammans med Honom. Jesus vill det. Vill jag det?

"Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte.

-->  Mannakorn att tugga på underdagen: Vill jag?
De ville inte samlas i gemenskapen med Jesus. Hur är det med mig idag?

********************************

Översikt/kommentar

Kapitlet ägnas huvudsakligen åt att Jesus varnar för, och går till rätta med fariseerna och de skriftlärda. Han kallar dem för hycklare, blinda ledare, dårar, ormar och huggormsyngel. Dessutom uttalar Jesus ett antal ve-rop till fariseerna och de skriftlärda.
Till eftertanke:
Vad är det som gör Jesus så upprörd? Vilka saker anklagar han dem för? Skulle han kunna säga liknande saker om våra församlingar idag?

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar