lördag

Ord för dagen den 6 januari - Matteus 4

  FÖLJ MIG

Bibelläsning: Matteusevangeliet 4
"Han sade till dem: "Följ mig, så skall jag göra er till människofiskare." Genast lämnade de näten och följde honom." (Matt 4:19-20 FB)

De första orden som Jesus sa till Petrus var "Följ mig". Tre år senare då Jesus skulle lämna lärjungarna var Jesu sista ord till Petrus: "Följ du mig" (Joh 21:22).

"Följ mig" var det första, det sista och allt däremellan.

Att följa Jesus är inte bara ett beslut man tar en gång i livet. Det är ett ständigt pågående beslut. Att varje dag välja att följa Jesus. Att i varje situation välja att följa Jesus.

Jesus går före och han vill leda mig i de stora besluten i livet såväl som i de små. Vad innebär det för mig att följa Jesus idag?

-Herre hjälp mig att ta emot din ledning och följa dig idag.

Mannakorn att tugga på under dagen: "Följ mig!" Vad skulle det innebära för mig idag?

*****************************
Innehåll:

Vers 1-11 Jesus frestas av djävulen

Vers 12-17 Jesus börjar förkunna

Vers 18-22 De första lärjunganra kallas

Vers 23-25 Jesus börjar hela människor
_____________________________

Kommentar:

Då Jesus frestas av djävulen är hans försvar och hans trygghet Guds ord. Som svar på djävulens försök att fresta Jesus säger han: "Det står skrivet" (vers 4 och 10).

Då djävulen sedan själv citerar Guds ord, svarar Jesus "Det står också skrivet" (vers 7). Här ser vi en viktig bibeltolkningsprinsip. Det går inte att bygga sin teologi på lösryckta bibelverser. De lösryckta verserna måste tolkas i samklang med Bibelns totala budskap, det står också skrivet. Sanningen finns i helheten av Guds ord "Summan av ditt ord är sanning" (Psalm 119:160).

I detta kapitel börjar Jesus sin offentliga verksamhet. Jesu tjänst består huvudsakligen av två saker: förkunnelse (vers 17) och underverk (vers 24). "Han...undervisade i synagogorna, förkunnade budskapet om riket och botade alla slags sjukdomar" (vers 23). Lärjungarna fortsatte sedan efter pingstdagen  Jesu verksamhet. De förkunnade och tecken och under följde i deras väg. I Nya Testamentet presenteras evangeliet sällan i bara ord. Både hos Jesus och hos lärjungarna ackompanjerades orden av tecken och under.

________________________
Phil Laytons studiefrågor till kapiel 4

Jesus börjar förkunna, hela och kalla sina lärjungar


1. Tror du att författaren symboliskt beskriver en ´mörk´ period av tvivel och prövningar i Jesu liv, eller tror du han beskriver händelser som verkligen hände, som till exempel djävulens existens.
2. Om författaren inte beskriver händelser som verkigen hände, hur ska vi då kunna veta vad vi ska ta bokstavligt och vad vi inte ska ta bokstavligt? Kan man plocka och välja själv vad som är trovärdigt och vad som inte är trovärdigt?

3. Tror du att djävulen finns på riktigt? Tror du att änglarna existerar?

4. Var bodde Jesus då han började sin offentliga tjänst?
____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar