fredag

Ord för dagen 9 mars - Psalm 29 och 30

GE HERREN MAKT

Bibelläsning: Psalm 29
"Ge åt HERREN ära och makt! Ge åt HERREN hans namns ära"
(Ps 29:1-2 FB)

Visst låter det konstigt. Ska vi ge Herren makt? Det är ju han som har all makt i himmel och på jord.

Men Gud tvingar sig inte på oss människor. Guds Ande flödar in där det finns ett öppet hjärta. Men vi kan själva bestämma om vi vill ge Herren makt i våra liv eller inte. Så många människor på jorden har bestämt sig för att inte ge Gud makt i sina liv. Det är därför det ser ut som det gör på jorden.

Ta emot utmaningen idag. Ge Herren makt över ditt liv. Vad du ska säga. Vad du ska göra. Hur du ska göra det du gör. Ge Herren makt!

Men det verkar båda hållen. Då vi öppnar oss för den Helige kommer han till oss med sin kraft och ger oss makt att göra det vi inte skulle kunna klara av i egen kraft.

Psalmen avslutas med just de orden:
"Herren ger makt åt sitt folk" (vers 11)

==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Ge Herren makt!
 _____________
 Översikt/kommentar

Det handlar om makt i Psalm 29.
Makt som vi ger Herren och makt som han ger oss.
   Det kanske är en ny tanke för många idag. Jesus har ju all makt i himmelen och på jorden (Matt 28:18). Hur ska vi kunna ge Jesus det han redan har?
   Här gäller principen som återkommer genom hela Bibeln. Vad vi gör kan vara med att frigöra det som finns hos Gud och som Gud vill. Det kan vi göra genom vår tro, våra böner och vår lydnad.
   Definitionen på att vara frälst är att bekänna Jesus som Herre i vårt liv. Då vi gör Jesus till Herre, ger vi honom makten i vår liv.
   Det är inte Jesus som bestämmer vem som ska bli frälst. Om Jesus fick som han ville skulle alla människor ta emot frälsningen. Men då vi gör honom till Herre, ger vi honom makt och vi blir Guds barn. "Men åt alla dem som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn" (Joh 1:12).
Till eftertanke:
På vilka sätt kan jag ge Jesus makt?


VITTNESBÖRDET

Bibelläsning: Psalm 30
"Du förvandlade min klagan till dans, du tog av mig sorgens dräkt och klädde mig i glädje. Därför skall min själ lovsjunga dig utan att tystna. HERRE, min Gud, jag vill tacka dig för evigt." (Ps 30:12-13 FB)

Vi lever i en tid då berättelser är viktiga. Många människor är mycket mer mottagliga för berättelser än för fakta. Många människor i vår postmoderna värld har väldigt svårt att acceptera färdigformulerade svar. Man vill hitta egna svar på livets frågor.

Därför är vittnesbördet så viktigt i våra dagar. Man kan alltid argumentera emot min teologi eller tro. Men det är svårt att argumentera mot min berättelse. Då jag berättar min upplevelse om hur Gud förvandlade mitt liv, är det ingen som säger "Så kan du inte uppleva det." Jag vet bäst i hela världen hur jag upplever saker och ting.

Så, fortsätt frimodigt att berätta om vad Jesus gjort i ditt liv.

Davids vittnesbörd var: "Du förvandlade min klagan till dans, du tog av mig sorgens dräkt och klädde mig i glädje."Hur låter ditt vittnesbörd? Det är säkert någon som behöver höra det idag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar