måndag

Ord för dagen den 5 mars - Lukas 2

LEDD AV ANDEN

Bibelläsning: Lukasevangeliet 2
"På den tiden fanns i Jerusalem en man som hette Simeon. Han var rättfärdig och gudfruktig och väntade på Israels tröst, och den helige Ande var över honom. Och av den helige Ande hade han fått den uppenbarelsen att han inte skulle se döden, förrän han hade sett Herrens Smorde. Ledd av Anden kom han till templet..." (Luk 2:24-27 FB)

I Lukasevangeliet 2 läser vi om Jesu födelse och hur den öppnar möjligheter för varje människa som vill ta emot honom. Någon har sagt: "Vad hjälper det om Jesus föddes tusen gånger i Betlehem, men inte får födas in i mittt liv." Det är en möjlighet för alla människor, men var och en måsta ta emot Jesus personligen.

I den här berättelsen nämns Simeon. Det står inte mycket om honom men på de raderna framgår att han levde ett liv präglat av den Helige Ande.
-den Helige Ande var över honom (vers 24)
-han fick uppenbarelse av den Helige Ande (vers 24)
-han var ledd av Anden (vers 25)

Lever jag ett liv "ledd av Anden"? Jag tror att den Helige Ande vill leda både mitt och ditt liv. Tar jag mig tid att lyssna på den helige Andes ledning i mitt liv? Är det viktigt för mig?
==>  Mannakorn att tugga på under dagen:  Lever jag ett liv "ledd av Anden"?
___________________
Översikt/kommentar
Vers 1-20 Julevangeliet - Jesu födelse
Det andra kapitlet inleds med det vi brukar kalla Julevangeliet, berättelsen av Jesu födelse.
Det var en helt vanlig natt. Människorna låg och sov, utan att veta att de levde mitt i historiens mittpunkt. Världshistoriens viktigaste tilldragelsen hände mitt ibland dem, och de låg och sov som om ingenting hade hänt.
Bara några få människor var medvetna om det stora som hände den natten. Några herdar och några vise män från österns länder.
De flesta visste inte, men de som visste, böjde sig ned och tillbad Konungars Konung.
Till eftertanke:Situationen kanske inte är så annorlunda idag. De flesta känner inte till Jesus, men de som vet....
Eller hur tänker du?

Vers 21-40 Jesus bärs fram i templet
Simeon hade fått en uppenbarelse av den Helige Ande att han inte skulle få se döden förrän han hade sett Herrens smorde (vers 26).
Josef och Maria offrade vid besöket i Templet ett par turturduvor (vers 24)
Till eftertanke:
Vad säger offret i Jerusalem om Josef och Marias ekonomska ställning? Läs 3 Mos 12:6+8.

Vers 41-52 Jesus som tolvåring i templet
På väg hem från det årliga besöket i Templet i Jerusalem, gick det en hel dag innan Josef och Maria upptäckte att Jesus inte var med dem. De vände tillbaka till Templet där de slutligen fann Jesus.
Till eftertanke:
Alla verkade nöjda i tron att Jesu fanns med i sammanhanget och ingen märkte att Jesus inte var där. Kan det vara på samma sätt i kyrkan/församlingen idag.? Vi litar på att Jesus finns med i ritualer, sånger, i de andra, utan att ha en personlig kontakt med honom? Hur tänker du om det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar