söndag

Ord för dagen den 11 mars - Lukas 6

HUSBYGGNADSKONST

Bibelläsning: Lukasevangeliet 6

"Den som kommer till mig och lyssnar till mina ord och handlar efter dem, vem han är lik, det skall jag visa er. Han liknar en man som byggde ett hus och grävde djupt och lade grunden på klippan. När floden sedan kom, vräkte den sig mot huset, men den kunde inte skaka det, eftersom det var välbyggt. Men den som lyssnar och inte handlar liknar en man som byggde ett hus på marken utan att lägga någon grund. Floden vräkte sig mot huset som genast rasade, och förödelsen blev stor för det huset." (Luk 6:47-49 FB)

Här undervisar Jesus om hur man bygger hus. Men vad han egentligen talar om är att bygga liv. Han berättar om en man som bygger ett hus som håller och om en som bygger ett hus som rasar ihop.

Vad är skillnaden mellan de två männen? Det blåser lika mycket på bägge husen. Båda männen lyssnar lika mycket. De har tagit emot Guds ord i samma utsträckning. Men den ena handlar utifrån ordet och den andra gör det inte.

Då vi handlar som om Guds ord är sant, frigörs kraften i Guds ord!
==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig att frigöra kraften i Guds ord. I mitt liv och i andras. 
_____________________
Översikt/kommentar

Vers 1-11 Sabbatens Herre
Jesus har två samtal med fariseerna om vad man får och inte får göra på Sabbaten.
   Det första samtalet handlar om Jesu lärjungar som rycker ax för att äta dem då de går genom ett sädesfält. Fariseerna menade att det var mot lagen att göra så.
   Det andra samtalet gäller en man med förtvinad hand. Fariseerna och de skriftlärde iaktog Jesus för att se om han botade mannen på sabbaten. Jesus menar att det är lov att göra gott på sabbaten.
Då Jesus till slut med några ord botar mannen, blev de ursinniga och började diskutera vad de kunde göra med Jesus.
Till eftertanke:
Kan du förklara varför fariseerna blev så ursinniga på Jesus? Reagerar du på samma sätt så någon ifrågasätter ditt sätt att tro?

Vers 12-16 Jesus utser tolv apostlar
Jesus går upp på berget för att be till Gud hela natten. Då han kommer ned utser ha de tolv apostlarna.
Till eftertanke:
Jesus använder en hel natts bön innan han väljer ut sina tolv apostlar. Hur mycket tid i bön använder vi inför viktiga beslut?

Vers 17-49 Jesu slättpredikan 
Saligprisningar över dem som har behov och ve-rop över dem som inte ha behov.
Till eftertanke:
Läs igenom listan på dem som Jesus föklarar saliga. Varför tror du dessa männskor är saliga i Jesu ögon.

Vers 27-36 Den gyllene regeln
"Allt vad ni vill att människor skall göra er, det skall ni göra dem" (vers 31).
Uppmaning till bön för dem som förbannar och förorättar er, och gör gott mot dem som hatar er (27-28).
Till eftertanke:
Detta låter som motsatt sätt de flesta skulle agera på. Kan du förklara hur vi ska förklara och leva ut detta.

Vers 37-45 Flisan och bjälken
Många av oss har mycket lättare att finna fel hos andra än hos oss själva. Här talar Jesus också om villkoret för att vi ska bli förlåtna.
Till eftertanke:
Vi säger kanske ofta att Jesu kärlek är villkorslös. Men det är den inte. Det finns ett tydligt villkor för att vi ska kunna ta emot förlåtelse (vers 37). Kan du finna fler bibelställen där Jesus poängterar detta villkor i ännu starkare ordalag?

Vers 46-49 Att bygga hus och att bygga liv
Jesus ger två exempel på hur man ska bygga. Det ena slutar bra, det andra dåligt? Vad är det som är skillnaden mellan de två sätten att bygga?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar