fredag

Ord för dagen den 9 februari - Psalm 17 och 18

ÖGONKONTAKT

Bibelläsning - Psalm 17
"Men jag skall se ditt ansikte i rättfärdighet, jag skall mättas av din åsyn när jag vaknar." (Ps 17:15 FB)

Psalm 17 är ett rop på hjälp från Gud för den som är oskyldigt förföljd. Psalmen är en bön om beskydd från alla förföljare som vill skada, ett rop till Gud att Han ska höra: "Jag ropar till dig, ty du, Gud, skall svara mig. Vänd ditt öra till mig och hör mina ord!" (vers 6)

Det enda som ger tröst i situationen är att få se Guds ansikte, att veta att Gud finns hos mig och att få ögonkontakt med Gud.

Det lilla spädbarnet söker ständigt ögonkontakt med sin förälder. Ögonkontakten är nödvändig för att barnet ska uppleva trygghet i tillvaron.

Ögonkontakten med Gud, vetskapen om Guds närvaro fyller palmisten med tillförsikt: "..jag skall mättas av din åsyn när jag vaknar." (vers 15)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herren ser 


"VEM ÄR GUD FÖRUTOM HERREN! 

Bibelläsning - Psalm 18
"Guds väg är fullkomlig, HERRENS tal är rent. Han är en sköld för alla som flyr till honom. Ty vem är Gud förutom HERREN, vem är en klippa utom vår Gud?" (Ps 18:31-32 FB)

Psalm 18 är en tacksägelsepsalm. Psalmisten tar ett steg tillbaka och betraktar Herren.

Han beskriver vem Herren är:
Bergfäste, borg, räddare, tillflykt, sköld, horn, värn (vers 3)

Och vad Herren gör:
"Han förde mig ut på rymlig plats, han räddade mig, ty han har mig kär." (vers 20)
"Du gör plats för mina steg där jag går, mina fötter vacklar inte." (vers 37)

Psalmen vslutas med tacksägelse:
"Därför vill jag tacka dig bland hednafolken, HERRE, och lovsjunga ditt namn." (vers 50)
==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Du gör plats för mina steg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar