måndag

Ord för dagen den 12 februari - Markus 3

"VARA HOS HONOM"

Bibelläsning: Markusevangeliet 3
"Han utsåg tolv som han kallade apostlar. De skulle vara hos honom, och han skulle sända ut dem att predika " (Mark 3:14 FB)

Här förklarar Jesus varför Han utvalde lärjungar. Det fanns två orsaker:
1. Att de skulle var hos Honom
2. Att Han skulle sända dem ut

Varför har vi så lätt att glömma nr.1 medan vi är uptagna att utföra nr.2?

Jesus önskar att jag ska vara hos Honom. Jesus ber mig avsätta tid dagligen, då jag bara är tillsammans med Honom, en daglig bönestund, där jag får tala till Honom, lyssna till Honom, men framförallt bara var tillsammans med Honom.

-->  Mannakorn att tugga på under dagen: Kallad till gemenskap med Jesus (1 Kor 1:9)

***********************
Översikt/kommentar

Vers 1-6 "Räck ut din hand"
Fariseerna fortsätter att irritera sig på Jesu verksamhet. Här botar Jesus en man med en förtvinad hand på sabbaten och det resulterar i att de börjar planera för att röja Jesu ur vägen (vers 6).
Till eftertanke:
Varför ber Jesus mannen att räcka ut handen? Kunde inte Jesus bota mannen utan att mannen räckte ut sin hand? Eller ökar den uträckta handen mannens mottaglighet för Jesu verk?

Vers 7-19 Där ute och där inne
Här ser vi den ständigt återkommande växlingen mellan enskildhet och verksamhet bland de stora skarorna. Jesus visar med sitt handlande behovet av avskildhet med Gud för att vara framgångsrik i den yttre tjänsten.
Då Jesus utser och kallar sina lärjungar, gäller kallelsen två saker (vers 14):
- att vara tillsammans med Jesus
- att sändas ut till tänst
Jesus sänder också ut sina lärjungar idag i missionsbefallningen
- "Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar" (Matt 28:19). Men innan Jesus säger "Gå ut", säger han "Gå in"
- "Gå in i din kammare och stäng din dörr" (Matt 6:6)
Kallelsen handlar inte om att gå ut eller gå in. Den gäller både-och. Det finns de som bara har hört "Gå ut" och de blir som ett träd utan rötter. Antingen torkar de ut eller blåser bort. Andra har bara hört "Gå in" och kommer aldrig ut och intar den seger som blev förberedd i bönekammaren.
Ett kristenliv i balans handlar inte om antingen-eller, utan om både-och.
Till eftertanke:
Hur är det i mitt liv? Lever jag i obalans?

Vers 20-30 Jesu gärning eller Satans
Jesus försvarar sig mot de skriftläsrdas anklagelser om att han driver ut de onda andrana med Satans hjälp.

Vers 31-35 Jesu familj
Jesus definierar sin sanna familj. Det handlar inte om släktskap. Det handlar om vars och ens individuella beslut. "Den som gör min vilja är min bror och min syster och min mor" (vers 35).
Till eftertanke:
Tillhör jag Jesu familj? Lever jag i Jesu vilja med mitt liv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar