måndag

Ord för dagen den 16 juli - Första Korintierbrevet 8

AVSTÅ FÖR NÅGON ANNANS SKULL

Bibelläsning: Första Korintierbrevet 8"Genom din kunskap går den svage förlorad, din broder, som Kristus har dött för. När ni på det sättet syndar mot bröderna och sårar deras svaga samveten, då syndar ni mot Kristus. Alltså, om maten blir till fall för min broder, skall jag aldrig någonsin äta kött, så att jag inte blir orsak till min broders fall. " (1 Kor 8:11-13 FB)

Här handlar det om att avstå från något som i sig själv inte är fel, men att avstå för någon annans skull. För att inte denne ska komma på fall.

I exemplet handlar det om att avstå från kött från avgudaoffer. Idag kanske det handlar om att avstå från andra saker för att inte någon annan ska komma på fall. Det kan till exempel handla om att avstå från alkohol för att rädda någon att falla tillbaka i missbruk.

Att avstå från en rättighet vi har kan vara lika aktuellt idag.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Är det något speciellt jag kan avstå från något idag? För någon annans och för Kristi skull.


ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Min ´frihet´får inte bli till fall för någon annan 
Här återkommer Paulus till ett tema som han skrev om i brevet till romarna. Frågan var om man fick äta kött som kommer från djur som offrats år avgudar (vers 4).
Det fanns de som absolut inte ville beblanda sig med det som hörde till avgudarna. Paulus argumenterar att det inte behöver vara något fel i det, eftersom det bara finns en Gud som är Gud och att vi som kristna är fria och inte bundna till vad andra tycker och tänker.
Det är alltså inte synd att äta kött från djur som offrats åt avgudarna, men det blir synd om min frihet leder till andras fall. "Men se till att er frihet inte blir till fall för de svaga" (vers 9).
För sin egen del hade Paulus tagit ett klart ställningstagande "Om maten blir till fall för min broder, skall jag aldrig någonsin äta kött, så att jag inte blir orsak till min broders fall" (vers 13).
Det är bland annat på den här grunden som frälsningssoldater avlägger nykterhetslöfte. Att dricka vin är inte synd i sig själv, men det blir synd om det leder till att någon annan kommer på fall. Frälsningsarméns nykterhetslöfte bygger inte på teologiska utan på solidariska skäl. Det måste finnas miljöer i vårt samhälle som är alkoholfria för dem som har problem med alkohol.
Till eftertanke:
Hur förhåller vi oss till denna undervisning å det gäller alkohol? Var går gränsen för att inte väcka anstöt? Vi kan väl inte bygga våra liv på att vara alla till lags?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar