tisdag

Ord för dagen den 17 juli - Första Korintierbrevet 9

ATT SPRINGA I RÄTT RIKTNING

Bibelläsning: Första Korintierbrevet 9"Vet ni inte att av alla löparna som springer på en tävlingsbana är det bara en som får priset? Spring så att ni vinner det. Men alla som tävlar underkastar sig i allt hård träning - de för att vinna en segerkrans som vissnar, vi för att vinna en som aldrig vissnar. Jag löper alltså inte utan att ha målet i sikte. Jag boxas inte likt en som slår i tomma luften." (1 Kor 9:24-26 FB)

Det räcker inte med att springa fortast för att vinna. Man måste även springa åt rätt håll. Man måste ha målet i sikte.

Vi måste gång på gång bli stilla inför Herren och ta ut kompassriktningen. Vad är målet med det jag gör? Kommer jag närmare målet om jag agerar som jag gör?

Det gäller både för livet och för de enskilda dagarna.

Det kan vara viktigt att inför Herren ställa frågorna: Vad är målet för mitt liv? Vad vill jag uppnå med mitt liv? Vem vill jag vara?

Då vi har besvarat de frågorna kan det vara lättare att ta de små besluten i vardagslivet.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vad är målet för mitt liv?


ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Rättighet och frihet
Den första delen av kapitlet argumenterar Paulus för apostlarnas rätt att leva av förkunnelsen: "När vi har sått ett andligt utsäde bland er, är det då för mycket begärt att vi skördar av ert jordiska goda?" (vers 12).  Den som plöjer och tröskar får sin del (vers 10) och de som tjänstgör i templet äter av det som kommer från templet (vers 13).

Paulus skriver till och med att Herren har befallt  "att de som predikar evangeliet skall leva av evangeliet" (vers 14).

Men Paulus vill för egen del inte utnyttja en sådan förmån (vers 15). Hellre vill han dö än att få betalt för att predika. Paulus predikar inte evangeliet frivilligt. Han gör det för att han är tvungen. Han är kallad "Ve mig om jag inte predikar evangelium" (vers 16). Han har alltså rätt att ta betalt för att predika, men han avstår från den rättigheten frivilligt för att kunna vara fri och oberoende i sin tjänst (vers 19).
Till eftertanke:
Vilka för- och/eller nackdelar finns det i att leva av att predika evangelium?
- Ska den som predikar bra få mer betalt än den som inte predikar lika bra?
- Finns det en risk att man predikar det folk vill höra istället för att predika det Herren säger om vi får vår betalning av dem som lyssnar?
- Kan du förstå den frihet och oberoende som Paulus talar om?

Med målet i sikte
I den senare delen av kapitlet hämtar Paulus bilder från idrottsvärlden. Idrottsmannen underkastar sig hård träning. han vet vad han vill uppnå och försakar mycket för att uppnå det.
För några år sedan läste jag om en fotbollsspelare som förberedde sig för VM i Kina. Hon gick upp varje morgon och tränade på Göteborgs gator. Det kunde vara mörkt och regna och hagla och det var inte många andra ute på Göteborgs gator som kunde beundra hennes hängivenhet. Hon kunde möta ett tidningsbud eller en tom spårvagn, men annars var det bara hon. Hon hade säkert gärna vilja sova en stund till, men tanken på Kina drev henne ut att träna. Rubriken på artikeln var "Många har sett resultatet, men få har sett vad som ligger bakom".
Till eftertanke:
Ser du målet för ditt liv? Hur tränar du för att uppnå det? "Öva dig i stället i gudsfruktan" kan vi läsa i första Timoteusbrevet. Hur övar du? Hur viktigt är det för dig att nå målet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar