söndag

Ord för dagen den 29 juli - Andra Korintierbrevet 1

AMEN ELLER JA, MEN....

Bibelläsning: Andra Korintierbrevet"Ty alla Guds löften har fått sitt ja genom honom. Därför säger vi också genom honom vårt Amen, Gud till ära." (2 Kor 1:20 Bibel 2000)

Gud har redan svarat på sina löften. Hans svar är ja. Han vill att du ska bli frälst. Han vill att du ska ta emot förlåtelse. Han vill att du ska bli fylld med den Helige Ande.

Gud har redan svarat, men det krävs ytterligare ett gensvar för att det ska bli verklighet i ditt liv. Du får säga ditt "Amen", som betyder "Låt det ske". Gud frälser ingen som inte vill bli frälst. Han tvingar sig inte på. Han väntar på ditt gensvar. Ditt Amen.

Men många människor gör det så svårt för sig. I stället för att säga Amen säger de: "Ja, men så lätt är det väl ändå inte!"

-Man blir inte frälst genom att säga Ja, men. Man blir frälst genom att säga Amen till Guds löfte. -Man tar inte emot förlåtelse genom att säga Ja, men. Man tar emot förlåtelse genom att säga Amen till Guds löfte.
-Man blir inte fylld med den Helige Ande genom att säga Ja, men. Man blir fylld med den Helige Ande genom att säga Amen till Guds löfte.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Amen!


ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE

Vem är du?
Då Paulus talar om vem han är i den första versen, presenterar han sig inte med sitt yrke eller var han kommer ifrån. Han presenterar sig utifrån Guds kallelse: "Genom Guds vilja Kristi Jesu apostel" (vers 1).
Till eftertanke:
Om du skulle presentera dig på samma sätt som Paulus, hur skulle din presentation låta?

Ta emot och ge vidare
Paulus berättar att han har gått igenom svåra prövningar. Han berättar om den tröst han har tagit emot av Gud "han som tröstar oss i all vår nöd, så att vi kan trösta dem som är i nöd med den tröst vi själva får av Gud" (vers 4).
   Principen är tydlig. För att vi ska kunna ge något vidare, måste vi själva först ta emot från Gud.
Vi måste själva ta emot frälsning för att kunna ge det vidare.
Vi måste själva ta emot förlåtelse för att ge det vidare.
Vi måste själva ta emot kraft för att ge det vidare.
Vi måste själva ta emot glädje för at ge det vidare.
Vi måste själva ta emot hopp för att ge det vidare.
Vi måste själva ta emot tro för attge det vidare.
Vi måste själva ta emot tröst för att ge det vidare.
Till eftertanke:
Tycker du själv att du inte har så mycket att ge vidare? Vad behöver du gå till Gud för att få för att kunna ge det vidare?

Ledd av Guds nåd
Paulus skriver att de inte har blivit ledda av värdslig visdom utan av Guds nåd (vers 12)
Till eftertanke:
Vad tror du Paulus menar med ´värkdslig visdom´? Hur kan man bli ledd av Guds nåd?

En nyckel till att ta emot det Gud har lovat
Här får vi en fantastisk nyckel till hur vi kan ta till oss det Gud vill att vi ska ha:
"Ty alla Guds löften har fått sitt ja genom honom. Därför säger vi också genom honom vårt Amen, Gud till ära." (2 Kor 1:20 Bibel 2000). Lär versen utantill och praktisera den i ditt liv.
Till efertanke:
Hur kan du praktiskt använda denna vers för dig själv och för vägledning av andra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar