torsdag

Ord för dagen den 18 oktober - Psalm 123

JAG LYFTER MINA ÖGON - Psalm 123

Bibelläsning: Psalm 123
”Jag lyfter mina ögon upp till dig, du som bor i himlen”
(Ps 123:1 FB)

I den korta psalmen på fyra verser hinner författaren berätta att han fått utstå mycket ont (vers 3-4).

Men det finns ett val han måste göra. Antingen fortsätta att fästa blicken på alla oförätter och allt annat ont han har fått utstå. Eller också lyfter han blicken och ser på himmelens Herre och den kärlek och välsignelse han möter där.

Psalmförfattaren ber inte att Gud ska lyfta upp hans ögon. Det vet han att han måste göra själv, därför skriver han: ”Jag lyfter upp mina ögon”. Det är ett medvetet val han måste göra.

Det är samma sak med mig idag. Jag måste välja att lyfta upp min blick. Jag måste välja i vilken verklighet jag ska leva idag. 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag lyfter mina ögon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar